Tentu ramai yang akan berpendapat bahawa merancang anak itu adalah sesuatu yang haram. Namun, Sahida Said menerusi akaun Facebook miliknya ada penjelasannya. Jom kita baca hasil perkongsian beliau ini
Berdasarkan pertanyaan disertakan rujukan.
Muktamar Majma’ Albuhuth Al-Islamiyyah yg diadakan di Kaherah pada bulan mei 1965 telah memutuskan ketetapan berikut :
RUJUKAN FATAWA SYEIKH ATIYYAH SAQR .
PENGERUSI LUJNAH FATWA ALAZHAR JUZ 5 MS 275.
Saya nak berletiag bab MERANCANG ANAK.
Ada hukum haram dan hukum harus.
Yang harus jika sakit dan dinasihatkan oleh 3 doktor yang bertaqwa.
Yang boleh dan masih muda dan sihat. Haram walaupun alasan apa saja.
Ada orang bagi alasan nak jarakkan anak.
Kesian kat anak.
Kaedahnya jika menjarakkkan anak dengan kaedah teknik jimak @ jamu2 itu masih boleh.
Tetapi jika sengaja menanam implan dan alatan di dalam @ makan pil perancang ianya boleh ke arah Haram.
Lagi satu
Kenapa kalian nak jarakkan anak tanpa sebab sakit?
X larat jaga anak?
Awat orang dulu2 larat.
Takut rezeki x cukup?
Awat mak bapa kita cukup jer besarkan kita.
Maaf na..
Isteri yang x mau hamil masa muda adalah isteri yang merugikan diri sendiri.
Kita tak tau, anak mana yang akan mendoakan kita saat kita berbaring @ disiksa dalam kubur.
Itu tak penting lagi.
Yang penting anak2 kita yang mana nak bantu sambung dakwah Rasulullah SAW.
Tak banggakah dengan Rasulullah SAW denagn melahirkan umatnya.
Oh..biar sedikit asalkan kualiti.
Laa jika mak ayah pun hampeh..jangan dok harap berkualiti.
Salahkah bagi ramai dan kualiti.
Satu kita ajar Basmalah kat sorang anak..berapa panjang pahala kita bersambung. Maaf lah nooo memang spesis “b*****” suami isteri yang dok merancang anak tanpa nasihat 3 orang doktor bertaqwa.
Sapa nak pahala bersambung, beranaklah ramai dan didiklah mereka dengan AlQuran dan asSunnah.
Kaya di dunia dan akhirat.
Berdasarkan pertanyaan disertakan rujukan.
Muktamar Majma’ Albuhuth Al-Islamiyyah yg diadakan di Kaherah pada bulan mei 1965 telah memutuskan ketetapan berikut :
- Sesungguhnya islam menggalakkan penambahan keturunan dan memperbanyakkannya kerana banyak keturunan menguatkan umat islam disudut kemasyarakatan,ekonomi dan kekuatan dalam peperangan.
- Jika wujud kemudharatan secara peribadi yg mewajibkan penjarakkan keturunan maka maka diharuskan bagi pasangan suami isteri berbuat sedemikian sesuai dgn tuntutan darurat dan penentuan darurat itu terpulang kpd hati kecil seseorang dan agamanya.
- Tidak sah pada syarak membuat suatu undang2 yg memaksa manusia untuk memutuskan @ menghentikan keturunan (tahdid annasal) dgn sebarang cara.
- Sesungguhnya menggugurkan anak dgn tujuan tahdid annasal @ menggunakan cara2 yg membawa kpd mandul krn tujuan ini adalah satu perkara yg tidak harus dilakukan menurut syarak bagi pasangan suami isteri atau selain dari keduanya.Wallahu a’lam bissawab .
PENGERUSI LUJNAH FATWA ALAZHAR JUZ 5 MS 275.
Post a Comment